Skip to content

Min konto

0 kr 0 Handlekurv
  • Årets bøker
  • Alle bøker
  • Open Access
  • Kontakt oss
  • Årets bøker
  • Alle bøker
  • Open Access
  • Kontakt oss
Min konto
0 kr 0 Handlekurv
  • Bøker
    Kategorier
    • Arkitektur
    • Biografier og memoarer
    • Filosofi og idéhistorie
    • Folkloristikk og kulturarv
    • Historie
    • Kropp og sinn
    • Kunst og kultur
    • Mat og drikke
    • Natur, friluftsliv og sport
    • Reise og geografi
    • Religion og mytologi
    • Samfunn og politikk
    • Språk
    • Diverse
    • Arkitektur
    • Biografier og memoarer
    • Filosofi og idéhistorie
    • Folkloristikk og kulturarv
    • Historie
    • Kropp og sinn
    • Kunst og kultur
    • Mat og drikke
    • Natur, friluftsliv og sport
    • Reise og geografi
    • Religion og mytologi
    • Samfunn og politikk
    • Språk
    • Diverse
    Årets bøker
    Pocketbøker
    Tilbud
    E-bøker
    Open Access
    Skjønnlitteratur
    • Antologier
    • Diverse
    • Essay
    • Krim og spenning
    • Lyrikk
    • Noveller
    • Romaner
    • Sang- og visebøker
    • Skuespill
    • Antologier
    • Diverse
    • Essay
    • Krim og spenning
    • Lyrikk
    • Noveller
    • Romaner
    • Sang- og visebøker
    • Skuespill
    Barn og Ungdom
    • Ungdom
    • Ungdom
  • Forfattere
  • Open Access
  • Om imprintet
  • Kontakt oss
Les PDF
Last ned PDF

Fagområder

DOI

Sider
533

ISBN (print)
978-82-304-0247-4

ISBN (digital)
978-82-304-0229-0

Publisert
06.12.20

Opphavsrett

© Spartacus Forlag AS / Scandinavian Academic Press

Lisens

Creative Commons-lisens CC BY-NC 4.0

Universitetskamp – Open Access

Aksel Tjora (red.)

Sammendrag

Store endringer preger universitets- og høyskolesektoren i hele den vestlige verden. Også de norske institusjonene har opplevd betydelige reformer, blant annet knyttet til fusjoner og andre strukturendringer, profesjonalisering av ledelse og administrasjon, samt økt bruk av målstyring. Mange av endringene skaper bekymringer og motstand fra mange av sektorens ansatte, som brenner for sin forskning, for sine studenter, for sine kolleger og sin disiplin, for sitt arbeid og sine ideer, og for troen på at arbeidet bidrar positivt til kunnskap som kommer hele samfunnet til gode. Det er ikke en endringsfrykt som sådan, men en bekymring for at den nye virkeligheten vil kunne redusere sektorens egenart og rolle som samfunnsinstitusjon.

I denne boka analyseres slike endringer ved bruk av ulike perspektiver, teorier og erfaringer. Forfatterne har et ønske om å utvikle kritiske innspill og legge grunnlaget for en mer velinformert og perspektivrik diskusjon av endringer i sektoren og dens samfunnsrolle. Et underliggende spørsmål dreier seg om de siste tiders reformer synes å kunne ødelegge universiteters og høyskolers mulighet til å bidra med solid og samfunnsrelevant utdanning, forskning, formidling og innovasjon.

Boka vil være av interesse både for forskere, studenter, politikere og andre med interesse for sektorens utvikling. Håpet er at antologiens kapitler kan bidra til en kritisk refleksjon om endringer som vi også ser i samfunnet mer generelt.

Forord

Aksel Tjora
Les PDF

Kapittel 1. Nødvendigheten av en universitetskamp

Aksel Tjora
Les PDF

Kapittel 2. Publiseringspirater og akademiske kappløp

Dag O. Hessen
Les PDF

Kapittel 3. Et rikt indre liv? Strategier i et tvangsironisk felt

Pål Veiden
Les PDF

Kapittel 4. To skritt fram og ett tilbake? Eksellens, kjønn og karriere

Bente Rasmussen
Les PDF

Kapittel 5. New University Norway og ProtestPub. Kampen for et bedre universitet

Thomas S. Jakobsen, Silje A. Andresen, Eli Smeplass, Ida Marie Henriksen og Hilde Refstie
Les PDF

Kapittel 6. Kunnskapens skjeve kanter. Om telling, måling og matteuseffekter i akademia

Bente Rasmussen, Ann Sætnan og Gunhild Tøndel
Les PDF

Kapittel 7. Den akademiske dugnadens konstituerende fellesskap og trusselen fra et strategisk produksjonsregime

Aksel Tjora
Les PDF

Kapittel 8. Indikatorfetisjisme. Hvorfor universitetet ikke er en fabrikk

Thomas Hylland Eriksen
Les PDF

Kapittel 9. Kan forskningskvalitet måles kvantitativt?

Michael Jones
Les PDF

Kapittel 10. Oppmerksomhet i det egne. Akademia mellom morsmål og vitenskapsspråk

Jørgen Lund
Les PDF

Kapittel 11. Den kritiske student, Norge anno 2019

Sigrun Haugdal Hitland, Brita Fladvad Nielsen og Hilde Refstie
Les PDF

Kapittel 12. Medvirkning, makt og avmakt i universitetsdemokratiet

Silje A. Andresen, Ida Marie Henriksen, Thomas S. Jakobsen, Michael Jones og Nina Helen Aas Røkkum
Les PDF

Kapittel 13. Universitetet, stat og marked. Refleksjoner om det autonome universitet

Arve Hjelseth
Les PDF

Kapittel 14. Høyt spill om kontorløsninger i UH-sektoren

Trond Kongsvik og Oscar Amundsen
Les PDF

Kapittel 15. Humboldt i betong Universitas som idé og materialitet

Thomas Dahl
Les PDF

Kapittel 16. Dødskamp eller seiersdans? Akademiseringen av profesjonsutdanningene innen helse- og sosialfag

Skender Redzovic og Graham Clifford
Les PDF

Kapittel 17. Verdier og økonomi Samfunn og utdanning

John A. Hunnes og Torunn S. Olsen
Les PDF

Kapittel 18. Markedsrettede fusjoner i høyere utdanning

Mats Persson
Les PDF

Kapittel 19. Universitetenes rolle i konkurransestaten

Espen Leirset
Les PDF

Kapittel 20. «Mas, mas, mas – over hele linja». Om disiplineringen av universitetene til «samfunnsoppdraget»

Knut H. Sørensen
Les PDF

Kapittel 21. Samfunnsnytte og fagforeninger

Knut Kjeldstadli
Les PDF

Kapittel 22. Frå vekstparadigme til berekraftmål?

Tor Halvorsen
Les PDF
Forfatterprofiler

Oscar Amundsen er professor i organisasjonsforskning ved NTNU, Institutt for pedagogikk og livslang læring. Han forsker på temaer knyttet til organisasjonsutvikling, endringsprosesser og innovasjon i etablerte virksomheter. På disse områdene har han publisert en rekke artikler og bøker.

Silje Aurora Andresen er stipendiat ved Institutt for geografi ved NTNU og en av initiativtakerne til New University Norway og ProtestPub. Utenom hennes engasjement i debatter om universitetets rolle og betydning i dag forsker hun på ulike diskurser og narrativer knyttet til katastrofer og beredskap i Norge.

Graham Clifford er utdannet ved Emmanuel College Cambridge og Trinity College Oxford. Han har arbeidet ved Institutt for sosialt arbeid, NTNU, Barnevernets utviklingssenter i Midt-Norge, Regionsenter for barn og unges psykiske helse og Høgskolen i Sør-Trøndelag. Hans forskning har i hovedsak vært rettet mot sosialt arbeid og barnevern.

Thomas Dahl er professor i organisasjon og ledelse ved NTNU. Han forsker på organisering og produksjon av kunnskap, spesielt innenfor profesjoners virke, med fokus på profesjoner som ingeniører, medisinere og lærere. Derigjennom har han også forsket på høyere utdanning og moderne profesjonsutdanning og den statlige styringen av den. Dahl er sivilingeniør og har en doktorgrad i vitenskapsstudier. Han har studert og hatt forskningsopphold ved en rekke universiteter i Europa, ved ulike fakulteter og «schools», også de som han diskuterer i sitt kapittel.

Thomas Hylland Eriksen er professor i sosialantropologi ved Universitetet i Oslo. Han har skrevet kritisk om markedstilpasningen ved universitetene tidligere, men er mer kjent for sin forskning om globalisering og identitetspolitikk, samt sin formidling av sosialantropologiske perspektiver på kultur og samfunn. Hans siste bøker er Overheating: An Anthropology of Accelerated Change (2016), The Mauritian Paradox (med Ramola Ramtohul, 2018) og Boomtown: Runaway Globalisation on the Queensland Coast (2018).

Tor Halvorsen (dr.polit.) er seniorforsker ved UiB Globale samfunnsutfordringer, førsteamanuensis ved Institutt for Administrasjon og Organisasjonsvitenskap, begge ved Universitetet i Bergen, forsker II ved Fafo, Oslo. Han er medlem av fagkomiteen ved UiB som arbeider med bærekraftsmålene og universtetsreformer knyttet til disse: SDGBergen. Hans forskning er i hovedsak retter mot hvordan globaliseringsprosesser endrer relasjonen mellom kunnskap og politikk, profesjoner og samfunn. Siste publikasjon er (med Roy Krøvel og Kristin Skare Orgeret): Sharing knowledge. Transforming societies. The Norhed Programme 2013–2020. Cape Town. African Minds, 2019.

Ida Marie Henriksen er ph.d. i sosiologi. Hun jobber som forsker ved SU-fakultetet ved institutt for tverrfaglig kulturstudier ved NTNU. Hun har vært midlertidig ansatt representant i fakultetsstyret i NTNU og har vært med på å grunnlegge Protest-Pub, en organisert diskusjonsgruppe som ønsker å skape rom for å diskutere universitetspolitikk.

Dag O. Hessen er professor ved Institutt for biovitenskap, UiO. Han er utdannet dr.philos. i biologi fra 1988 (UiO) og medlem av Det Norske Videnskaps-Akademi fra 1998, dessuten en rekke komiteer og utvalg relatert til høyere utdanning, inkludert NFRs hovedstyre og UiOs hovedstyre. Hessen arbeider spesielt med evolusjonære og økologiske problemstillinger, og har skrevet en rekke fagartikler og flere populærfaglige bøker innen disse temaene. Hans siste bok er Sannhet til salgs – et forsvar for den frie forskningen.

Sigrun Haugdal Hitland er student ved profesjonsstudiet i psykologi ved NTNU. Hun har vært leder for SAIH Trondheim, og var i 2018 med på utformingen av SAIHs kampanje mot kommersialisering av høyere utdanning.

Arve Hjelseth er utdannet mag.art (sosiologi, UiO 1992) og dr.polit (sosiologi, UiB 2006). Han er ansatt som førsteamanuensis i idrettssosiologi ved NTNU. Hjelseth har særlig publisert forskning innen idretts- og kultursosiologi samt økonomisk sosiologi. Han er aktiv bidragsyter i debatten om forskning og høyere utdanning.

John A. Hunnes er utdannet dr.oecon fra NHH Norges Handelshøyskole. Han er ansatt som førsteamanuensis ved Handelshøyskolen ved Universitetet i Agder hvor han underviser og forsker innenfor fagene økonomisk historie og næringslivsetikk. Hunnes har i de seneste årene vært spesielt opptatt av hvordan verdier og etikk behandles og ivaretas i økonomifaget og i utdanningen av økonomer. Hunnes er også medlem i UHR-Økonomi og Administrasjon, Fagkomiteen for etikk.

Thomas Sætre Jakobsen er postdoktor ved sosiologi og statsvitenskap, NTNU. Han disputerte i samfunnsgeografi i 2017, og hans forskningsinteresser er knyttet til ujevn utvikling i sammenheng med migrasjon, urbanisering og rural utvikling. Sætre Jakobsen har vært med på å stifte New University Norway og ProtestPub.

Michael Jones er britisk statsborger og har arbeidet ved Institutt for geografi ved Universitetet i Trondheim, nå Norges teknisknaturvitenskapelige universitet (NTNU), siden instituttet ble grunnlagt i 1975. Fra 2015 har han vært professor emeritus. Hans forskning er innen landskapsgeografi og historisk geografi, bl.a. om selvbiografi som tilnærming til faghistorie.

Knut Kjeldstadli er professor emeritus i moderne historie ved Institutt for arkeologi, konservering og historie ved Universitetet i Oslo. Han har foruten allmenn samfunnshistorie og teori og metode særlig arbeidet med arbeidsliv, sosiale bevegelser og migrasjon. I 2010 ga han ut boka Akademisk kapitalisme, et forsøk på å identifisere drivkreftene bak markedstilpasning og mer autoritær styring. Han var i flere år styremedlem i Norsk Tjenestemannslag ved UiO.

Trond Kongsvik er sosiolog og professor i sikkerhetsledelse ved NTNU, Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse. Han har særlig jobbet med forskning innen endringsledelse og sikkerhetskultur, -indikatorer, -revisjoner og anvendelse av aksjonsforskning på feltet.

Espen Leirset er universitetslektor i statsvitenskap og arbeider med en doktorgrad om åpenhet i lokalpolitiske prosesser. Han er ansatt ved Nord universitet i Levanger og sitter i styret ved Nord universitet. Han har en bistilling ved NTNU, hvor han underviser og veileder masterstudenter i offentlig politikk og administrasjon. Han har mange års bakgrunn som nyhetsjournalist.

Jørgen Lund er freelancer, og jobbet fra 2010 til 2019 som førsteamanuensis i kunsthistorie ved NTNU. Han har ph.d. fra Universitetet i Bergen 2008 med avhandlingen Gjenstand, verk, bilde. Kunstteori og tingestetikk på 1900-tallet. Siste publikasjon er «Du skal ikke glemme! Minnekunst etter 22. juli», Vinduet nr. 2, 2018.

Brita Fladvad Nielsen er utdannet industridesigner fra NTNU og har jobbet i Fredskorpset i Uganda og i FN i Sør-Amerika før hun begynte på sin doktorgrad. Doktorgraden omhandler humanitær nødhjelp som et marked og lager et rammeverk for hvordan man kan påvirke kjerneproblematikk i et slikt landskap med mange private, offentlige og politiske agendaer. Nielsen sitter i fakultetsstyret i AD-fakultetet på NTNU og er generelt opptatt av demokratispørsmål og spørsmål om tilgang til beslutninger og tjenester i samfunnsutviklingen. Hun ble med i ProtestPub og New Universtity Norway i 2017.

Torunn S. Olsen er utdannet ved London School of Economics and Political Science, hvor hun har tatt en bachelor- og mastergrad innen Industrial Relations. Olsen jobbet mange år i instituttsektoren som forsker før hun kom til Handelshøyskolen ved Universitetet i Agder. Olsen er ansatt som førstelektor og underviser og forsker innen virksomheters samfunnsansvar.

Mats Persson er førsteamanuensis ved seksjon for organisasjon og ledelse, Høgskolen i Østfold. Han har doktorgrad i Arbeidsvitenskap fra Handelshøgskolen ved Karlstads universitet i Sverige. Som arbeidslivs- og organisasjonsforsker er han interessert i reformer og organisasjonsendringer generelt, og fusjoner mellom høyere utdanningsinstitusjoner spesielt.

Bente Rasmussen er professor emerita i sosiologi ved NTNU. Forskningsinteressene hennes er arbeidsliv og arbeidsorganisering. Hun har studert kjønn, teknologi og mannsdominerte organisasjoner, kunnskapsarbeid, arbeid og organisering i eldre-omsorgen og arbeider nå med studier av endringer i akademia.

Skender Redzovic er førsteamanuensis ved Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap ved NTNU. Han har ph.d. i organisasjonspsykologi og underviser i og forsker hovedsa-kelig på organisasjonskultur, aktivitet og deltagelse, arbeid og helse, samt innovasjon og entreprenørskap, innenfor helse- og sosialsektoren.

Hilde Refstie er førsteamanuensis ved NTNU, Institutt for geografi. Hun er engasjert i debatten om universitetets rolle i samfunnet og er en av initiativtagerne til New University Norway og ProtestPub. Hennes forskningsområde er samfunnsendring med fokus på medborgerskap og medvirkning i planleggingsprosesser.

Ann Rudinow Sætnan er professor emerita i sosiologi ved NTNU. Hun har forsket på og undervist i sosiologi om arbeidsliv, helse, kjønn, teknologi og overvåkning, og har utgitt flere antologier om disse temaene, blant andre The Politics of Big Data. Big Data, Big Brother? (med Ingrid Schneider og Nicola Green 2018) og The Mutual Construction of Statistics and Society (med Heidi Mork Lomell og Svein Hammer 2012).

Nina Helen Aas Røkkum er stipendiat ved Institutt for sosialt arbeid ved NTNU. Hun er utdannet sosiolog. I perioden 2018– 2019 er hun leder for interesseorganisasjonen for stipendiater, postdoktorer og andre midlertidig vitenskapelig ansatte ved NTNU (DION). Hun er også representant for midlertidig vitenskapelig ansatte i Instituttstyret ved Institutt for sosialt arbeid, samt i programråd for ph.d.-utdanningen i samfunnsvitenskap ved Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap. Hun var i perioden 2017–2018 innvalgt fra samme ansattgruppe i NTNUs styre.

Eli Smeplass er sosiolog og forsker ved NTNU. Hun har forsket på lærerutdanningen i sin doktorgradsavhandling og arbeider med nyinstitusjonelle organisasjonstilnærminger til skole og ut-danning, sosial ulikhet og integrasjon. Smeplass er en av grunnleggerne av ProtestPub og medlem i New University Norway.

Knut H. Sørensen er professor i teknologi- og vitenskapsstudier ved NTNU, Institutt for tverrfaglige kulturstudier. Han har lenge forsket på utviklingen innenfor forskning og høyere utdanning i Norge. For tiden arbeider han med et prosjekt om forbedring av kjønnsbalansen blant universitetsprofessorer og med et bokprosjekt som bygger på sammenlikninger mellom NTNU og UCLA.

Aksel Tjora er professor i sosiologi ved NTNU og leder av arbeidsfellesskapet Sosiologisk Poliklinikk. Han arbeider særlig med interaksjonsstudier i organisasjoner og i offentlige rom, ofte i forbindelse med teknologiske endringer og står bak mer enn 20 bøker om slike temaer. Tjoras viktigste bok er Hva er fellesskap (Universitetsforlaget 2018), og han bidrar gjerne med innspill i offentlig debatt i håp om at faglige perspektiver skal kunne bidra til bedre samfunnsutvikling. Han er også med i NTNUs styre.

Gunhild Tøndel er førsteamanuensis i sosiologi ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap, NTNU. Hun har en doktorgrad i sosiologi fra NTNU om tall som styringsteknologi i de kommunale helse- og omsorgstjenestene (2014). Hennes forskningsinteresser er knyttet til forholdet mellom velferd, teknologi og kunnskap, særlig knyttet til problemstillinger om velferdspolitikk, styring og organisering av offentlige tjenester.

Pål Veiden er sosiolog ved Handelshøgskolen, OsloMet. Han har doktorgrad fra UiO på en sammenlignende studie av sosial ulikhet i Østerrike og Norge og har skrevet mye om sentral- europeiske forhold. Veiden underviser i vitenskapsteori og tema knyttet til nasjon/stat.

– en del av Forente Forlag AS

Bernhard Getz’ gate 3
0165 Oslo

Organisasjonsnr:
929556240

Generelle henvendelser:
post@spartacus.no

Telefonnr:
22 44 56 70

Personvernerklæring

Nettside levert av Nettrakett

Bøker

  • Årets bøker
  • Alle bøker
  • Open Access
  • Årets bøker
  • Alle bøker
  • Open Access

Mer

  • Forfattere
  • Om imprintet
  • Kjøpsvilkår
  • Forfattere
  • Om imprintet
  • Kjøpsvilkår
Facebook-f
Instagram
  • Årets bøker
  • Alle bøker
  • Open Access
  • Kontakt oss
  • Årets bøker
  • Alle bøker
  • Open Access
  • Kontakt oss