Hilde Bondevik er professor i medisinsk og helsefaglig humaniora, Avd. for tverrfaglig helsevitenskap, Det medisinske fakultetet, Universitetet i Oslo, og leder av forskergruppen SHEP – Samfunn, helse, makt. Forskningsinteresser er medisinsk historie, vitenskapsteori og grunnlagsspørsmål i medisin og helsefag, narrative tilnærminger til helse og sykdom og kjønnsperspektiver på helse og sykdom.
Inga Bostad er professor i filosofi, Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo og professor 2, Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo. Leder av det komparative forskningsprosjektet Den nordiske utdanningsmodellen (NordEd) og forskergruppen HumStud, humaniorastudier i pedagogikk. Forskningsinteresser er pedagogisk filosofi og pedagogiske grunnlagsspørsmål.
Jan Grue er professor i kvalitativ metode, Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Forfatter av en rekke bøker, inkludert memoarene Jeg lever et liv som ligner deres. En levnetsbeskrivelse (2018) og Hvis jeg faller. En beretning om usynlig arbeid (2021). Leder forskningsprosjektet The Politics of Disability Identity. Forskningsinteresser er funksjonshemning, kropp, normalitet og språklige representasjoner.
Turid Løyte Harboe Turid Løyte Harboe er utdannet fagpedagog fra UiO og har lang undervisningserfaring fra pedagogikk- og lærerutdanning. Hun jobber i skjæringspunktet mellom pedagogisk filosofi og pedagogisk historie, og er opptatt av å studere pedagogiske grunnlagsspørsmål i et nåtidsperspektiv. Hun har publisert artikler og bokkapitler om norsk pedagogikk-, lærer- og lærerutdanningshistorie med særlig vekt på utdanningens etiske og politiske dimensjon.
Harald Jarning har arbeidet i lærerutdanning og ved forskningsråd og var ansatt ved Iped ved UiO fra 2015 til 2021. Faglige interesseområder er norsk og internasjonal utdanningshistorie, didaktikk og læreplanforskning, og lærdomshistorie om lærer-kvalifisering, pedagogikk og utdanningsvitenskap.
Ole Andreas Kvamme er førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo. Forskningsinteresser er pedagogisk filosofi og religion og etikk-didaktikk med særlig vekt på problemstillinger knyttet til miljø og bærekraft. Medlem av forskergruppen Humaniorastudier i pedagogikk (HumStud) og Challenges of Sustainability in Educational Research (COSER).
Elin Rødahl Lie er ph.d.-stipendiat tilknyttet forskningsprosjektet Den nordiske utdanningsmodellen (NordEd), Institutt for Pedagogikk, Universitetet i Oslo. Til vanlig er hun universitetslektor samme sted. Lie har master i pedagogikk og bachelor i tverrfaglige kjønnsstudier fra Universitetet i Oslo. Den faglige interessen rettes særlig mot pedagogiske spørsmål omkring kjønn, likestilling og demokrati. Lie er bidragsyter til antologiene Pedagogiske fenomener (2016) og til Barn og deres voksne (2018).
Mariann Solberg er professor i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk, UiT Norges arktiske universitet. Leder forskningsgruppen Pedagogisk filosofi ved UiT, ansvarlig redaktør for Uniped, tidsskrift for universitets- og høgskolepedagogikk. Forskningsinteresser er pedagogisk filosofi og pedagogiske grunnlagsspørsmål med særlig vekt på kunnskap og danning.
Minji Song har en mastergrad i kjønnsstudier fra Universitetet i Oslo. Kapittelet i denne boken er basert på hennes masteroppgave fra 2019: «Becoming Cosmopolitan. Identity, belonging, and gendered tensions in the narratives of young people in Norway», UiO 2019. Song har studert pedagogikk ved Yonsei-universitet i Sør-Korea og kjønn ved University of California, Berkeley i USA.
Ingerid S. Straume er faglitterær forfatter og universitetslærer. Hun har doktorgrad innenfor pedagogisk filosofi og arbeider til daglig som leder av skriveprogrammet ved Universitetsbiblioteket i Oslo. Hennes forskningsinteresser ligger spesielt i skjæringspunktet mellom pedagogisk og politisk tenkning.
Hans Weisethaunet er professor i musikkvitenskap ved Institutt for musikkvitenskap, Universitetet i Oslo. Han har publisert arbeider innen musikkantropologi, om musikkritikk, jazz, populærmusikk, nasjonalitetsteori og kulturteori.
Helene Aarseth er sosiolog og professor ved Senter for tverrfaglig kjønnsforskning ved Universitetet i Oslo. Hun har skrevet flere bøker og artikler om familie, hjem og hverdagsliv med særlig vekt på kjønn og klasse.