Skip to content

Min konto

0 kr 0 Handlekurv
  • Årets bøker
  • Alle bøker
  • Open Access
  • Kontakt oss
  • Årets bøker
  • Alle bøker
  • Open Access
  • Kontakt oss
Min konto
0 kr 0 Handlekurv
  • Bøker
    Kategorier
    • Arkitektur
    • Biografier og memoarer
    • Filosofi og idéhistorie
    • Folkloristikk og kulturarv
    • Historie
    • Kropp og sinn
    • Kunst og kultur
    • Mat og drikke
    • Natur, friluftsliv og sport
    • Reise og geografi
    • Religion og mytologi
    • Samfunn og politikk
    • Språk
    • Diverse
    • Arkitektur
    • Biografier og memoarer
    • Filosofi og idéhistorie
    • Folkloristikk og kulturarv
    • Historie
    • Kropp og sinn
    • Kunst og kultur
    • Mat og drikke
    • Natur, friluftsliv og sport
    • Reise og geografi
    • Religion og mytologi
    • Samfunn og politikk
    • Språk
    • Diverse
    Årets bøker
    Pocketbøker
    Tilbud
    E-bøker
    Open Access
    Skjønnlitteratur
    • Antologier
    • Diverse
    • Essay
    • Krim og spenning
    • Lyrikk
    • Noveller
    • Romaner
    • Sang- og visebøker
    • Skuespill
    • Antologier
    • Diverse
    • Essay
    • Krim og spenning
    • Lyrikk
    • Noveller
    • Romaner
    • Sang- og visebøker
    • Skuespill
    Barn og Ungdom
    • Ungdom
    • Ungdom
  • Forfattere
  • Open Access
  • Om imprintet
  • Kontakt oss
Les PDF
Last ned PDF

Fagområder

DOI

Sider
320

ISBN (print)
978-82-304-0291-7

ISBN (digital)
978-82-304-0312-9

Publisert
14.10.20

Opphavsrett

© Spartacus Forlag AS / Scandinavian Academic Press, 2021

Lisens

Creative Commons-lisens CC BY-NC 4.0

Å høre hjemme i verden – Open Access

Inga Bostad (red.)

Sammendrag

Hva vil det si å høre hjemme i verden, og hvilken plass har hjemstedet, tilhørighet og mangel på tilhørighet hatt i skole og utdanning? Denne antologien tar opp spenningen mellom det hjemlige og det ukjente, mellom skole og utdanning og forestillinger om hjemstedet. Å høre hjemme i verden er ikke det samme som å være på et sted rent fysisk. Å høre hjemme kan oppleves som en frihet til å forlate noe – eller til å bli værende. Samtidig er hjemmet en skjør plass hvor man kan føle seg hjemme til tross for opplevelse av urett.

Spørsmålene forfatterne stiller i denne boka, er mange. Innebærer mangel på hjemfølelse også tap av tilhørighet til en identitet, til stedet, til naturen? Tilhørighet til akkurat dette hjemstedet, denne plassen å høre hjemme i verden på, kommer til uttrykk i litteratur, musikk, lesebøker, skolefag, fysiske omgivelser, reiser og oppfinnsomme refleksjoner. Tematikkene i boka kretser rundt hjemmet og stedet som metafor og som begrep i pedagogikken, og tekstene belyser på hvert sitt vis hva det betyr å befinne seg mellom sentrum og periferi, mellom hjemme og ute, eller på det stedet der du blir hørt og sett.

Introduksjon

Inga Bostad
Les PDF

Å kjenne seg hjemme og å være hjemme – i verden

Inga Bostad
Les PDF

Stedets pedagogikk i norsk skole

Turid Løyte Harboe
Les PDF

Stedspedagogikk i antropocen

Ole Andreas Kvamme
Les PDF

Hjemlig, muntlig, folkelig. Tidsskifter og skolespørsmål fra folkeskolens hundreår

Harald Jarning
Les PDF

Det alltid allerede ekskluderte. Om beboelige verdener

Jan Grue
Les PDF

Ut av hjemmet – inn i hjemmet. Når skole og hjem går sammen

Hilde Bondevik og Inga Bostad
Les PDF

Dannelse i nord. Pedagogisk-filosofiske refleksjoner om sted, kunnskap, danning og skole

Mariann Solberg
Les PDF

Livsmestring i skolen. Å lære lykke eller å lykkes?

Elin Rødahl Lie
Les PDF

Å høre hjemme i sin egen verden. Fra Aurora i blokk Z til Kurt koker hodet

Ingerid S. Straume
Les PDF

Å høre hjemme i verden. Om «jazzutdanning» og lytting som kunnskap

Hans Weisethaunet
Les PDF

Privilegert tilhørighet? Kosmopolitiske orienteringer i en trygg velferdsstat

Minji Song og Helene Aarseth
Les PDF
Forfatterprofiler

Hilde Bondevik er professor i medisinsk og helsefaglig humaniora, Avd. for tverrfaglig helsevitenskap, Det medisinske fakultetet, Universitetet i Oslo, og leder av forskergruppen SHEP – Samfunn, helse, makt. Forskningsinteresser er medisinsk historie, vitenskapsteori og grunnlagsspørsmål i medisin og helsefag, narrative tilnærminger til helse og sykdom og kjønnsperspektiver på helse og sykdom.

Inga Bostad er professor i filosofi, Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo og professor 2, Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo. Leder av det komparative forskningsprosjektet Den nordiske utdanningsmodellen (NordEd) og forskergruppen HumStud, humaniorastudier i pedagogikk. Forskningsinteresser er pedagogisk filosofi og pedagogiske grunnlagsspørsmål.

Jan Grue er professor i kvalitativ metode, Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Forfatter av en rekke bøker, inkludert memoarene Jeg lever et liv som ligner deres. En levnetsbeskrivelse (2018) og Hvis jeg faller. En beretning om usynlig arbeid (2021). Leder forskningsprosjektet The Politics of Disability Identity. Forskningsinteresser er funksjonshemning, kropp, normalitet og språklige representasjoner.

Turid Løyte Harboe Turid Løyte Harboe er utdannet fagpedagog fra UiO og har lang undervisningserfaring fra pedagogikk- og lærerutdanning. Hun jobber i skjæringspunktet mellom pedagogisk filosofi og pedagogisk historie, og er opptatt av å studere pedagogiske grunnlagsspørsmål i et nåtidsperspektiv. Hun har publisert artikler og bokkapitler om norsk pedagogikk-, lærer- og lærerutdanningshistorie med særlig vekt på utdanningens etiske og politiske dimensjon.

Harald Jarning har arbeidet i lærerutdanning og ved forskningsråd og var ansatt ved Iped ved UiO fra 2015 til 2021. Faglige interesseområder er norsk og internasjonal utdanningshistorie, didaktikk og læreplanforskning, og lærdomshistorie om lærer-kvalifisering, pedagogikk og utdanningsvitenskap.

Ole Andreas Kvamme er førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo. Forskningsinteresser er pedagogisk filosofi og religion og etikk-didaktikk med særlig vekt på problemstillinger knyttet til miljø og bærekraft. Medlem av forskergruppen Humaniorastudier i pedagogikk (HumStud) og Challenges of Sustainability in Educational Research (COSER).

Elin Rødahl Lie er ph.d.-stipendiat tilknyttet forskningsprosjektet Den nordiske utdanningsmodellen (NordEd), Institutt for Pedagogikk, Universitetet i Oslo. Til vanlig er hun universitetslektor samme sted. Lie har master i pedagogikk og bachelor i tverrfaglige kjønnsstudier fra Universitetet i Oslo. Den faglige interessen rettes særlig mot pedagogiske spørsmål omkring kjønn, likestilling og demokrati. Lie er bidragsyter til antologiene Pedagogiske fenomener (2016) og til Barn og deres voksne (2018).

Mariann Solberg er professor i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk, UiT Norges arktiske universitet. Leder forskningsgruppen Pedagogisk filosofi ved UiT, ansvarlig redaktør for Uniped, tidsskrift for universitets- og høgskolepedagogikk. Forskningsinteresser er pedagogisk filosofi og pedagogiske grunnlagsspørsmål med særlig vekt på kunnskap og danning.

Minji Song har en mastergrad i kjønnsstudier fra Universitetet i Oslo. Kapittelet i denne boken er basert på hennes masteroppgave fra 2019: «Becoming Cosmopolitan. Identity, belonging, and gendered tensions in the narratives of young people in Norway», UiO 2019. Song har studert pedagogikk ved Yonsei-universitet i Sør-Korea og kjønn ved University of California, Berkeley i USA.

Ingerid S. Straume er faglitterær forfatter og universitetslærer. Hun har doktorgrad innenfor pedagogisk filosofi og arbeider til daglig som leder av skriveprogrammet ved Universitetsbiblioteket i Oslo. Hennes forskningsinteresser ligger spesielt i skjæringspunktet mellom pedagogisk og politisk tenkning.

Hans Weisethaunet er professor i musikkvitenskap ved Institutt for musikkvitenskap, Universitetet i Oslo. Han har publisert arbeider innen musikkantropologi, om musikkritikk, jazz, populærmusikk, nasjonalitetsteori og kulturteori.

Helene Aarseth er sosiolog og professor ved Senter for tverrfaglig kjønnsforskning ved Universitetet i Oslo. Hun har skrevet flere bøker og artikler om familie, hjem og hverdagsliv med særlig vekt på kjønn og klasse.

– en del av Forente Forlag AS

Bernhard Getz’ gate 3
0165 Oslo

Organisasjonsnr:
929556240

Generelle henvendelser:
post@spartacus.no

Telefonnr:
22 44 56 70

Personvernerklæring

Nettside levert av Nettrakett

Bøker

  • Årets bøker
  • Alle bøker
  • Open Access
  • Årets bøker
  • Alle bøker
  • Open Access

Mer

  • Forfattere
  • Om imprintet
  • Kjøpsvilkår
  • Forfattere
  • Om imprintet
  • Kjøpsvilkår
Facebook-f
Instagram
  • Årets bøker
  • Alle bøker
  • Open Access
  • Kontakt oss
  • Årets bøker
  • Alle bøker
  • Open Access
  • Kontakt oss