Pris: 399,-
Hvordan skal man bryte ut av kunstinstitusjonens milde toleranse når all kunst synes å være «tillatt»? Fremgangstanken, en forutsetning for modernismen, har vært dominerende så lenge at den selv har blitt tradisjon. Paradoksalt nok blir det å benytte seg av tidligere tiders formgrep kanskje i dag det mest «moderne».
I Tilbake til fremtidenutforsker Giuliano D’Amico den nordiske retrogardismen, en litterær og kunstnerisk bevegelse som utviklet seg i Norge og Sverige rundt 1995–2011, og som har vært Nordens mest konsekvente forsøk på å tenke samtidslitteratur i andre baner enn de man finner i modernismen og postmodernismen.
Boken tar for seg forfatterskapet til den svenske, Oslobaserte lyrikeren Håkan Sandell (1962), som er retrogardismens viktigste dikter og ideolog, og setter det i dialog med norske diktere som Ronny Spaans (1976), Ulrik Farestad (1984), Bertrand Besigye (1972) og Cornelius Jakhelln (1977).
With D’Amico’s outsider perspective come expectations on clarity, fulfilled from the start in the orderly structure of the discourse. After an introductory chapter aiming to dispel the conceptual fog surrounding the term “Retrogarde”, the discussion is channelled into six chapters tackling the Retrogarde’s relationship with Tradition, Technique, the Figurative Arts, Ideology, Spatiality, and Esoterism. In addition, the volume is care- fully edited and contains visual material in full colour to illustrate not only cross-contaminations between art and literature within the group, but also the iconographic sources that informed the creative acts of the Retro- garde. Ultimately, the book displays a writing that is well-turned and emphatic.
Camilla Storskog, NuBE, 1/2020
format_quote format_quote
Jag känner idag betydande tillfredsställelse när jag lesar Giuliano D’Amicos på det stora hela insiktsfulla framställning om författarskap och företag. Att som Håkan Sandell försöka tillhandahålla några utgångspunkter för en ny humanism, det är ingen liten sak i de eroderande värdenas tid.
Peter Luthersson, Axess nr 7, 2020
format_quote